Professorat
del departament
de Teoria teatral

Departament de Teoria Teatral

Mercè Sancho de la Jordana

Història i teoria de la literatura dramàtica I (1r semestre)

És llicenciada en Interpretació, en l’especialitat de gest, per l’Institut del Teatre de Barcelona i en Filologia Hispànica per la Universitat de Barcelona. Obté el Màster de professorat per la UIB. Ha finalitzat els seus estudis d’interpretació a l’escola Rose Bruford de Londres. Va rebre una beca de l’Institut del Teatre per anar a la Prima del Teatro (Itàlia) i treballar amb Nikolaj Karpov a partir de la Biomecànica de Meyerhold.

Ha estudiat dansa contemporània amb professors com Esther Sabaté, Ann Mithelhoven, Pere Jané i Maria Antònia Oliver i biomecànica amb Moreno Bernardi.

És membre de la companyia Corcada Teatre i de La Polar. Ha participat a Un señor muy viejo con unas alas enormes d’Alfred Casas, Negret de Guinea de Xavi Martínez, I el poeta? de Moreno Bernardi, Masticació de Bojum Teatre, El Malentès d’Andrés Lima. També ha treballat en les sèries de televisió d’IB3 l’Anell i Mai neva a Ciutat.

Actualment treballa amb Disset Teatre en la peça Re-Cor (coproducció amb el Teatre Principal de Palma).

Departament de teoria teatral

Jaume Miró

Dramatúrgia I i II

Llicenciat en Filosofia, postgraduat en Filosofia contemporània i especialista universitari en Guió i Producció de Continguts Televisius. Com a dramaturg i guionista ha estat alumne de Martin Crimp, José Sanchis Sinisterra, Syd Field, The Second City, o David Harrower, entre d’altres. Ha escrit les obres teatrals Noctàmbuls, El funeral d’en Singelpeu, Fuga, L’Atlàntida, Llata, història d’un retorn, Adults Normals (Premi de Textos Teatrals Pare Colom 2010), Diari d’una miliciana (2009. Premi Teatre Principal de Palma 2012), In the backyard, Panfonteta (2013), Dels llargs camins (2014. Premi millor espectacle i Premi millor text 2014 dels Teatres Públics de les Illes Balears), La revolució de les coses petites (2015. Finalista en el torneig de dramatúrgia de les Illes Balears) i Les cançons perdudes. Director i guionista del documental Milicianes. A l’any 2019 és seleccionat com Autor Resident del Teatre Principal amb el Projecte Inexcloure. El 1999 funda la companyia Noctàmbuls.

Cap del departament de teoria teatral

Irene Pascual Molinas

Espai Escènic i Estètica

Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Girona i  en Escenografia per l’Institut del Teatre de Barcelona. Va completar els estudis a la Universität der Künste de Berlin on estudià durant dos anys amb l’escenògraf Hartmut Meyer i treballà als departaments d’escenografia dels teatres Volksbühne i Maxim Gorki.

Ha col·laborat amb diversos artistes i col·lectius, entre els quals els directors d’escena Gerd Wameling, Sebastian Mauksch (Volksbühne P14), Irene Mattioni i Manuela Naso, les ballarines Minako Seki, Yuko Kasseki, l’artista de performance Christian Falsnaes i Grace Kim i el fotògraf Patrick Morarescu.

Fou cofundadora del col·lectiu de recerca post-dramàtica Invalid Address i actualment és membre del grup d’artistes berlineses Scotty.

Fins l’any 2017 i abans d’establir-se a Mallorca, visqué tretze anys a Berlín on combinà l’activitat creativa amb la direcció del Centre d’Artistes en Residència GlogauAIR, des d’on organitzà projectes de recerca i festivals sobre performance.

Ha presentat el seu treball en nombroses exposicions i festivals a Espanya, Alemanya, Mèxic, República Txeca, Taiwan, Camerun, Estònia, Bulgària i Filipines.

Actualment combina la pràctica artística amb la gestió i mediació cultural, vinculada al Centre de Creació EiMa i la Cia Mariantònia Oliver i com a directora del projecte “noSaltres” dins el departament d’Educació del Teatre Principal de Palma.

Kelly Martinez

Departament de teoria teatral

Kelly Martínez

Producció i gestió teatral

Titulada superior en Art Dramàtic, en l’especialitat textual per la ESADIB.

Ha continuat la seva formació amb els postgraus en Art Cultura i Integració Social, Pedagogia Teatral i Màster en Gestió Cultural per la Universitat Oberta de Catalunya.

Participa en diferents laboratoris de dansa i moviment dirigits per Pau Bachero, Sergi Emiliano i Maria Antònia Oliver.

Ha col·laborat com a assistent de gestió cultural en el Festival de Circ i Teatre Voramar i com a ajudant de direcció en diversos espectacles com Alicia de la Cia Tau Teatre, direcció Miquel de Marchi, El casament, direcció Toni Lluís Reyes i La Mar de Circ, direcció Ilaria Cieri.

Com a actriu i formadora encamina el seu treball entre València i Itàlia en el desenvolupament de projectes de teatre i inclusió social com: Cabanyal Motor Educatiu en APEC Món Baraka Nou Circ, Divercircart en Espai de Circ, Una més, taller per a dones malabaristes i en el Laboratori teatral intercultural Human Beings, dirigit per Danilo Cremonte a la Università degli Studi di Perugia.

Silvia Ventanyol

Departament de Teoria Teatral

Sílvia Ventayol

Història i Literatura dramàtica I (2n semestre) II i III, Teatre en llengua anglesa

Doctora cum laude en Humanitats, àrea de Llengua i Literatura comparada, per la Universitat Pompeu Fabra, amb la tesi: La literatura antiutòpica i les influències angleses i americanes dins Andrea Víctrix de Llorenç Villalonga. Té un postgrau en Projectes i Cooperació Cultural Internacional UB-Interarts, i ha completat la seva formació a l’Escola Internacional de Ràdio i Televisió a San Antonio dels Banys (Cuba).

Ha dirigit i guionitzat sèries documentals per a IB3, espais radiofònics i documentals per a IB3 i TV3, entre els quals cal destacar Llànties de Foc, premiat en la categoria de Undiscovered (Must View) del festival Culture Unplugged de l’Índia, USA, Indonèsia i Nova Zelanda. Ha comissariat diverses exposicions i dirigit la mostra de cinema balear Filmacib. És autora del llibre El malson de Llorenç Villalonga (publicacions Abadia de Montserrat, 2015)

Secretari acadèmic

Martí Fons

Història de les arts de l'espectacle, Història dels mètodes interpretatius, Teoria escènica contemporània i Teories de l'espectacle i la comunicació

Doctor en Història de l’Art amb la tesi: Fonaments científics del procés creatiu de l’actor. Perspectives d’estudi. Ha estat professor de les assignatures de Teoria i pràctica del teatre, Teatre de el Segle d’Or i Teories escèniques en la Història de teatre espanyol a la Universitat dels Illes Balears (UIB). Professor de Teoria de la interpretació del Màster d’ Animàtica MAISCA i del Màster oficial de Patrimoni Històric de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i professor del Màster oficial en Estudis Avançats de Teatre de la Universitat Internacional de la Rioja (UNIR). Va cursar estudis d’Art Dramàtic en el Teatre de La Abadia de Madrid i a la International School of Theatre Antropology (ISTA), entre d’altres centres.
Ha participat en congressos nacionals i internacionals sobre el fet teatral, publicant diversos estudis sobre la creació escènica i el procés creatiu de l’actor. Destaquem les obres teòriques: El procés creador de l’actor (2009), L’actor: de l’art a la ciència (2013), L’actor i la memòria. Arts escèniques, creativitat i neurociències (2016) i Arts escèniques per a la conscienciació social. Dispositius escènics, dramatúrgies emergents i teatres d’invasió (2020).
Membre del consell de redacció de la revista científica teatral Acotaciones de la RESAD (Madrid) i membre de l’ Associació Internacional Teatre Segle XXI (TSXXI). Ha format part com a investigador en diversos projectes nacionals R + D + I relacionats amb les dramatúrgies contemporànies i ha estat l’investigador responsable (IP) dels següents projectes R + D amb fons europeus FEDER sobre els processos de creació escènica: Laboratoris teatrals com a espai d’investigació , innovació i creació (2013), Arts escèniques, creativitat i neurociències: laboratoris de creació escènica contemporània (2016) i Discursos escènics davant la marginalitat social: estratègies de teatre document postdramàtic (2018-2020).

Departament de teoria teatral

Pere Josep Mascaró

Didàctica de l'expressió dramàtica

Titulat Superior en Art Dramàtic, especialitat d’Interpretació Textual, per l’Institut del Teatre de Barcelona (1990). Estudis de Magisteri.

Ha treballat com a actor, ajudant de direcció i director en diversos muntatges teatrals. Des de fa vint-cinc anys treballa en l’àmbit educatiu com a professor de teatre a l’ensenyament secundari. Ha impartit nombrosos tallers, seminaris i cursos de formació del professorat de l’ensenyament a Mallorca, Menorca, Eivissa i València.

Impulsor i col·laborador de la Mostra de Teatre Escolar de Palma i de la col·lecció Didàscalos, és autor de diversos llibres de pedagogia teatral: Quadern de teatre (1998); Jo Epidaure (1999); Tragèdies i comedies de don Abili a l’Olimp (1999); Teatre, l’art a l’ensenyament (2000); Però que és això del teatre? (2005); Més teatre educatiu (2008).