Espai de recerca destinat a l’exploració dels recursos expressius de la veu parlada i del treball de l’actor sobre el text literari per a la seva encarnació mitjançant la parla escènica.
El laboratori va estar coordinat pel Dr. Martí Fons Sastre i dirigit per Pere Fullana, professor d’Àrea de coneixement d’Interpretació. Amb la col·laboració de Begoña Frutos Fuentes, professora de veu en la Real Escola Superior d’Art Dramàtic –RESAD–.
1a FASE: Consciència corporal i tècnica de la veu
Continguts:
1. Coneixement anatomicofisiològic de l’aparell fonedor
2. Reconeixement i consciència vocal
3. Entrenament i preparació vocal
4. Domini de tots els aspectes de la tècnica vocal: respiració, fonació, articulació, emissió, ressonància
2a FASE: L’Expressió oral
Continguts:
1. Articulació i vocalització
2. La comunicació oral: connexió de la veu amb el receptor, la veu i l’espai, la veu i el moviment
3. Els components expressius de la veu parlada: to, intensitat, temps, ritme, accent
4. L’acció física i l’acció verbal
3a FASE: El treball de l’actor sobre la paraula i el text
Continguts:
1. Consciència de la pròpia parla
2. Coneixements dels elements bàsics per a la dicció d’un text en vers i en prosa
3. Organització del pensament en la elocució del text
4. Expressivitat del llenguatge figurat per a la creació del personatge
5. Estudi d’escenes i textos concrets per a la seva escenificació
El laboratori és un espai de recerca inscrit en la nova teatrología experimental. El camp de recerca articula un procés d’anàlisi en relació al moviment significatiu de l’actor i els mecanismes de creació del Teatre físic, definint-se la figura de l’actor-creador investigador.
El projecte va estar dirigit per Maite Villar Martínez – doctora i professora de l’Àrea de Moviment a l’ESADIB– amb la col·laboració del professor Norman Taylor –professor d’Anàlisi del Moviment a l’ESADIB–.
Estructurar un procés de recerca en relació al moviment significatiu i el procés creatiu de l’actor corporal, determinant el mètode de creació que va de la tècnica a la representació.
1) Definir en la pràctica els conceptes que estructuren una gramàtica corporal amb valor genèric i extrapolable, que prenen com a punt de partida l’estudi de les diferents aportacions més rellevants en la corporalitat de l’actor sorgides al llarg del segle XX.
2) L’estudi i l’anàlisi de la Gramàtica corporal de Etienne Decroux com a vocabulari propi per a l’actor, definint els processos de creació que d’ella es deriven.
3) Anàlisi del procés dramatúrgic de creació en relació al Teatre Físic: traduir pensament en moviment, construcció de la partitura, fixació i transcripció.
4) La dramatúrgia evocativa, constatació que el procés de recerca-creació escènica articula un estil de creació autònom i amb identitat pròpia: el teatre gestual.
Objectiu:
Preparació i adequació corporal prèvia a l’estudi de la tècnica corporal
Metodologia:
Procés metodològic deductiu de recerca.
Exercicis de base relacionats amb:
Objectius:
Metodologia:
Objectius:
Metodologia:
Projecte finançat en la seva integritat per accions especials R+D amb fons europeus FEDER, amb referència de projecte AAEE011/2012 aconseguit per concurrència competitiva en la convocatòria de 2012 de la Direcció d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.